Wendy Kwaks
wendy@reconnectiongroup.nl
Mob. 06-48338498

Meditatie

De meeste mensen zijn de hele dag door bezig. Met hun werk, met studie, met de kinderen, met sporten en hobby′s en met reizen van de ene naar de andere activiteit. Eens even lekker ′niks′ doen komt in het woordenboek niet voor, en wordt vaak zelfs (onbewust) veroordeeld. Toch is het een goed idee om af en toe tijd te besteden aan jezelf en eens wat dieper in jezelf te kijken of je eigenlijk nog wel op de goede weg bent. Meditatie is één manier om aandacht te geven aan de innerlijke stem, die in ieder van ons aanwezig is. Het is een manier om directe toegang te krijgen tot ons innerlijk weten en onszelf beter te begrijpen. Dat hoeft allemaal geen uren te kosten. Slechts een paar minuten per dag tijd nemen voor jezelf kan al prachtige resultaten geven.

Kortweg is meditatie het creëren van een ontspannen bewustzijnstoestand van lichaam en geest. De aandacht is naar binnen gericht waardoor we inzicht kunnen verwerven in onze onbewuste motieven en verlangens. Langzaam beginnen we de verhouding tussen lichaam en geest te begrijpen, en zo ontdekken we een nieuwe dimensie in ons leven. De voordelen van meditatie zijn breed onderzocht. Met de juiste ademhaling, een goede houding en de nodige ontspanning zal het lichaam beter functioneren en kunnen problemen als slapeloosheid, hoge bloeddruk en een laag energieniveau afnemen. Je gaat beter begrijpen hoe je in elkaar zit en krijgt een beter inzicht in je problemen.

Om gezond te zijn en zo goed mogelijk te kunnen functioneren, moeten we ervoor zorgen dat lichaam en geest in balans zijn. Als we onze inwendige stem negeren, zal dat uiteindelijk een negatieve impact hebben op onze gezondheid. Door te leren mediteren kunnen we op zoek naar die bron van geneeskracht die diep in ons aanwezig is. De beelden die tijdens meditatie uit ons onderbewuste boven komen, kunnen voor een positieve verandering zorgen. Alles krijgt ′lading′. Toevalligheden blijken een speciale betekenis te hebben en blijken zich steeds weer op precies het goede moment voor te doen.

Voor meditatie heb je niks nodig. Het kan altijd en overal. Wel kan het handig zijn een vaste routine in te stellen, zoals het vrijhouden van een bepaald tijdstip of het kiezen van een vaste plek waar je rustig kunt zitten. Probeer uit te vinden wat je het beste bevalt: ′s ochtends vroeg of juist aan het eind van de dag, binnen of buiten, het maakt allemaal niets uit. Traditioneel wordt er in bepaalde zithoudingen gemediteerd (bv. de lotushouding) maar deze houdingen zijn soms ongemakkelijk en moeilijk vol te houden voor een ongetraind lichaam. Maak het jezelf daarom zo gemakkelijk mogelijk, en kies een houding waarin je je comfortabel voelt. Je kunt zitten of liggen, maar het is handig om te blijven zitten als je de neiging hebt snel in slaap te vallen.

Hieronder volgen verschillende oefeningen die je kunt doen als je net begint met meditatie, maar ook als je er al ervaring mee hebt. Net als met alles geldt ook bij meditatie: oefening baart kunst. Maak je geen zorgen en veroordeel jezelf niet als je je hoofd niet leeg krijgt. Gedachten blijven nu eenmaal komen, en zodra de ene gedachte verdwijnt, komt de volgende. Probeer zonder oordelen naar deze gedachten te kijken, en zeg: ′straks heb ik weer tijd voor je′. Langzaam zal de tijd tussen je gedachten groter worden, en ervaar je meer rust. Blijf je intussen concentreren op je ademhaling. Dat hoeft niet op een speciale manier te zijn. Blijf gewoon rustig en diep in- en uitademen.

Voor en diepe ontspanning kan het prettig zijn een keer een zogenaamde geleide meditatie te ervaren, waarbij iemand je door de meditatie heen begeleidt. Mocht je dit willen uitproberen, dan ben je van harte welkom. Een sessie van een uur kost 25 euro, inclusief een voor- en nagesprek.

Klik hier voor voorbeelden van oefeningen.